Sopor

Sopbilen hämtar oftast dina sopor varannan vecka.

Om du vill kan du dela upp soporna i olika påsar.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.

Då kan dina sopor användas
till något annat.
Det kallas för återvinning.

Matrester

Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.

Det är sopor som kan bli biogas
som bussar och bilar kan använda
i stället för diesel och bensin.

Förpackningar

Förpackningar kan du återvinna
på en återvinningsstation.
Det finns många återvinningsstationer
i olika stadsdelar i Växjö.
Där kan du slänga förpackningar i containrar.

Återvinningscentral

Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
kan du slänga på en återvinningscentral..

På återvinningscentralen kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på återvinningscentralen
var du ska slänga dina sopor.

Du kan ringa till kommunen
för att veta mer om sortering av sopor.

Kontakta oss

Telefon 0470-410 00

E-post info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 juli 2017
Lättläst