Hjälp att sköta ekonomin

Om du har problem med att ta hand om dig själv och dina pengar.

Då kan du få hjälp av en god man.

Det är frivilligt att ha en god man
och du kan själv välja vem som ska bli din gode man.

Det kan vara en anhörig till dig
eller någon du känner.

En god man kan vara en man
eller en kvinna.

Överförmyndarnämnden på kommunen
kan hjälpa dig att hitta en god man.

För att få en god man
måste du ha fyllt 18 år.

Du måste ha ett behov av hjälp.

Det är tingsrätten som bestämmer
om du får god man.

Vad gör en god man?

Den gode mannen hjälper dig med din ekonomi
och dina kontakter med myndigheter.

Den gode mannen kan hjälpa dig
att betala räkningar och ge dig fickpengar.

Din gode man ska vara ett stöd för dig.

Det är fortfarande du som bestämmer
vad du vill göra.

Vad kostar en god man?

Det kostar pengar att ha en god man
och du själv betalar kostnaden.

Om du inte kan betala
kan kommunen betala åt dig.

Det kostar ungefär 15 tusen kronor
varje år att ha en god man.

_______________________________________________________________________________

Ibland kan du behöva mer hjälp
och då kan du få en förvaltare.

En förvaltare får du när du inte
kan ta hand om dig själv
eller det du äger.

En förvaltare kan fungera som ett
bra skydd för dig.

En förvaltare får du bara om det
verkligen behövs och då tvingas
du ta emot hjälp.

En förvaltare får själv bestämma
över din ekonomi.

Kontakt:

Överförmyndarnämnden 

Telefon 0470-410 00

E-post overformyndarnamnden@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 juli 2017
Lättläst