Om du mår dåligt

Här kan du läsa om vad du som är barn eller ungdom
kan göra för att få hjälp.

Alla kan må dåligt ibland.
Du är kanske ledsen eller ensam.
Du tycker kanske att ditt liv inte fungerar bra.

Det är inget ovanligt.
Du är inte ensam.

Vill du prata med någon om hur du mår?
Du kan ringa till Ungdomsgruppen.
Då kan du få hjälp så att du mår bättre.

Kontakt ungdomsgruppen

Telefon 0470-435 66 
Kommunens växel, telefon 0470-410 00.
Säg att du vill prata med någon som jobbar i Ungdomsgruppen.

Om du mår mycket dåligt
och känner att du inte orkar mer
ska du ringa till en psykiatrisk klinik

Kontakt psykiatri

Telefon 0470-58 61 00
Akutnummer 112 där får du hjälp direkt.

Om du har det jobbigt i skolan

Det är viktigt att du trivs med din skola
och dina kompisar.

Om du känner dig ensam eller tycker att någon är dum mot dig
kan du få hjälp.

På skolan finns det skolsköterska, kurator,
specialpedagog och psykolog.
De jobbar med att ge råd och hjälp
till barn som har problem.

De är bra på att prata
med människor som mår dåligt.
De kan hjälpa dig att må bättre.
De berättar inte för någon vad ni har pratat om.

Om du har det jobbigt hemma

Familjer kan ha problem som familjerna inte kan lösa själva
Ni kanske bråkar med varandra i familjen.
Din mamma kanske dricker mycket alkohol.
Då kan det vara bra att prata med någon som kan hjälpa till.

Kontakt

Telefon 0470- 435 90 eller 0470-410 00
Säg att du vill prata med någon
som jobbar på mottagningsfunktionen för barn och familj.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 3 november 2017
Lättläst