Kultur och nöje

Teater, musik och dans

Växjö teater är en mycket gammal teater.

Intill teatern ligger konserthuset.
I både teatern och konserthuset visas föreställningar
med teater, musik och dans.

Regionteatern är en annan teater i Växjö.
På regionteatern jobbar skådespelare
som visar pjäser i Växjö
och på andra platser i kommunen.

Biljetter till teater, konserter och andra evenemang
kan du köpa av Biljettcentrum.

Biljettcentrum finns i konserthuset.

Du kan ringa Biljettcentrum och boka biljetter 

Kontakt

Telefon Biljettcentrum 0470-416 00.

Kulturskolan

På Kulturskolan kan du själv
spela musik och teater.

Läs mer på Kulsturskolans webbsidoröppnas i nytt fönster.

Musik

Växjö har en kammarorkester.
Den heter Musica Vitae.
Den är känd både i Sverige
och utanför Sverige.

Kammarorkestern har 15 medlemmar.
De spelar olika stråkintrument.

Gå på museum

Det finns många olika museer i Växjö.
På Smålands museum kan du lära dig
om Växjös och Smålands historia.
Där finns många olika saker av glas.

På Utvandrarnas Hus kan du höra om
alla de svenskar som flyttade till USA.
Många svenskar flyttade till USA på 1800-talet.
På Utvandrarnas hus visas även andra utställningar.

Växjö konsthall visar konst
från Sverige och andra länder.
Konsten kan vara målningar, film, foton, skulpturer
och mycket annat. 

Konsthallen visar mest ny konst.

I konsthallens verkstad
kan du få prova på att skapa konst.

Kontakt

Telefon konsthallen, 0470-414 75

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 september 2017
Lättläst