Night Side of Nature

Konsthall_Larsbrunström

Bild: ©Lars Brunström/Bildupphovsrätt 2017

Night Side of Nature
Max Book & Lars Brunström
10 november 2017 - 14 januari 2018

Minnet är nyckfullt och skapar bilder av sådant som vi upplevt och det kan plötsligt överraska oss långt senare, det räcker med en enda liten detalj, ett svagt ljud.

Ur Spionen av Paulo Coelho

Max Books målningar är lite som öppningar in mot en mittpunkt där essensen av allt; minnen och fysisk verklighet roterar och blandas, för att sedan flyta ut ur öppningen igen. Ord och begrepp som metafysik och andlighet dyker upp, men innan man tänkt färdigt på det kommer också verkligheten och lägger sig i. En entré med en ramp, en vitsippeskog och en idisslande ko - Max Books måleri svingar sig oansträngt mellan dikt och verklighet.

Det är svårt att prata om Max Books målningar utan att nämna hans långa och framgångsrika karriär. Max själv förhåller sig dock ganska lugn till 80 och 90-talets hype och framgång. Han har fortsatt vara nyfiken och undersökande. Motiven är liksom uppkopplade mot det existentiella samtidigt som de bokstavligen bearbetas helt på marknivå. Barr, regndroppar, smuts lägger sig på ytan och skapar djup. Jo, det är möjligen en paradox.

Night Side of Nature handlar om dikt och verklighet, vad vi människor uppfattar och tolkar in. Det är ett försök att berätta om det som är ljusskyggt, om drömmar, mardrömmar och minnen. Det som inte riktigt låter sig fångas. Night Side of Nature handlar om det vi projicerar på andra. Kanske. Helt säker kan ingen vara. Projektionen är också finurligt gestaltad via Lars Brunströms asätare. Betraktar man i själva verket sig själv?

Titeln Night Side of Nature är inspirerad av en novellsamling med samma namn av den brittiska författaren Catherine Crowe (1803-1876). Novellerna handlar om övernaturliga ämnen, till exempel drömmar som kan förutspå framtiden eller de dödas själar som vägrar släppa taget om jordelivet. Catherine Crowe var själv både intresserad och troende på det övernaturligas existens. Hennes tro på det övernaturliga resulterade bland annat i att hon blev inlåst på mentalsjukhus efter att ha irrat runt naken på Edinburghs gator fullt övertygad om att andar gjort henne osynlig.

Installationen The Nest av Lars Brunström är som ett litet utsnitt ur datorspelet Stalker. I Stalker har ett samhälle utplånats som resultat av en härdsmälta i ett kärnkraftverk. Ett slags fiktivt Tjernobyl om än skrämmande likt. Kvar finns människor och djur som muterats och har precis som gamen byggt sin existens på att livnära sig på andra. Ljudbilden till The Nest, som är skapad av musikern och konstnären Dror Feiler, morrar och bultar och manar till att vara lika vaksam som gamen, som följer allt från sin gren.

Djur och människa. Natur och människa. Är det ens en relevant uppdelning? För hur är det med hyenorna egentligen? Vi känner igen dom som arketyper över snikenhet och ondska. Det kan vara Disneys fel. Men Brunströms hyenor verkar nästan treva efter varandra, pejla in den andres rörelser helt finkänsligt. Och Max blodfläckade isbjörn irrar ensam och sökande i Darktis. Egentligen handlar det kanske bara om att vidga sinnena och inkludera. För att uppfatta ljust och gott måste vi ha mörkt och ont som referenspunkt. Att göra livet större helt enkelt. Låta tanken expandera.

Max Book född 1953, har ställt ut på en mängd olika museer och konsthallar sedan 70-talet, både i Sverige och internationellt. Han finns representerad vid en rad olika stora institutioner såsom Nationalmuseum, Moderna Museet, Göteborgs Konstmuseum med flera. Max skapar också film och musik bland annat med gruppen ZëBB Academy. Max har också varit professor i måleri vid Kungliga Konsthögskolan. År 2014 nominerades Max till Carnegie Art Reward.

Lars Brunström är född 1973. Han har tidigare ställt ut på bland annat Ystad konstmuseum, Åbo konstmuseum och Alma Löv Museum. Lars arbetar även med scenografi för olika teateruppsättningar för Unga Klara och Teater Tribunalen, Stockholm. Lars tilldelades stipendium från IASPIS konstnärsnämnden för 2017-2018.

Dror Feiler är född 1951 i Tel Aviv och har skapat ljudverket till The Nest. Dror är musiker, tonsättare, konstnär och politiker. Han driver tillsammans med Gunilla Sköld Feiler även galleriet TEGEN 2 i Stockholm.

Night Side of Nature är en av tre utställningar i ett samarbete mellan Växjö konsthall, Galleri Plan B och PM & Vänner Hotel. På Galleri Plan B och PM & Vänner Hotel visas utställningarna Mind the Gap med enbart Max Book.

Den 17 november öppnar vi parallellt en utställning i Växjö konsthalls Norra rum, Träden vet hur en lever här med den urbana konstnären och aktivisten Vegan Flava.

Programpunkter i samband med utställningen

  • 12 november Konsert Media Artes: kl. 16, Erik Ring på viola och elektronik.
  • 17 november Vernissage: kl 17-19, Träden vet hur en lever här med Vegan Flava i Norra rummet.
    22 november Allmän visning kl 17.30.
  • 25 november Konstlördag: kl. 14, häng med på konstpromenad med visning av Max Book x 3. Start på Galleri Plan B, därefter Växjö konsthall och avslutning på PM & vänner med fika på Tak. Fri entré, fika ingår.
  • 29 november Konsert: kl. 18, Mary Ocher och Fågelle. I samarbete med Folk & Fä, 120 kr i entré.
  • 30 november DÅLIGfilm: kl. 18.30 Filmvisning av en riktigt dålig film med tema skräck. Läskigt snacks ingår.
  • 7 december Konstnärsamtal: kl. 18 med Max Book på Galleri Plan B.
  • 8 december Night Side of konsthallen: kl. 20, mörkervandring genom utställningarna med ficklampa. Te och nattmacka vid "lägerelden".
  • 17 december Allmän visning kl 14 med adventsfika.
  • 23 december Dan före dopparedan: Vi bjuder på glögg och pepparkaka kl 12-18. Alternativt julpyssel mitt i utställningshallen.
  • 30 december Dan före nyår: Vi bjuder på nyårskarameller kl 12-18. Tillverkning av alternativa partyhattar i konstlabbet.
  • 12 januari Finissage: kl. 17-20 samtal med Lixuan-An (Galleri Plan B) och Filippa de Vos (Växjö konsthall), på Galleri Plan B, samtal kl 17.30.
  • 14 januari Allmän visning kl 14, sista chansen!

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 23 november 2017
Se och göra