Aktuella störningar för vatten

Här kan du se aktuella störningar för kommunalt vatten och avlopp. Du kan också registrera din mobiltelefon för att få sms om det är störningar på vatten och avlopp för din fastighet.

Om du vill anmäla fel om kommunalt vatten

Kontorstid - ring 0470-410 00
Efter kontorstid - ring 0470-77 78 99

Karta med störningar

Information via sms

Ibland behöver vi tillfälligt stänga av vattnet, till exempel för underhåll på VA-ledningar eller om det inträffar en vattenläcka. För att du så snabbt som möjligt ska få veta det, kan vi använda utskick med vår sms-tjänst. Sms används som tillägg till kommunens andra kanaler för information.

Så här fungerar det

Om du är skriven på en adress i Växjö kommun och har en mobiltelefon som är registrerad där, får du automatiskt våra sms-utskick. Vi skickar sms om något inträffar med vattnet i ditt område. Sms kan skickas ut vilken tid som helst på dygnet.

Du kan själv lägga till mobilnummer och adresser. Det kan du göra om du vill ha sms till mobiltelefon med kontantkort eller en jobbtelefon som är registrerad på annan ort. Du kan också lägga till fler mobilnummer och adresser. Du kan avregistrera ditt mobilnummer om du inte vill få sms. De ändringarna gör du längst ned på den här sidan.

När skickas sms?

Vi använder sms för att informera om större störningar på dricksvatten inom Växjö kommun, till exempel om vi tillfälligt behöver stänga av det kommunala vattnet för att reparera en läcka. Sms kan skickas oavsett tid på dygnet.

Vem får sms?

Om du är folkbokförd i Växjö kommun och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress, får du automatiskt våra sms om det blir en störning på din adress.

Hur hämtas mobilnummer?

Mobilnummer som används vid sms-utskick hämtas i huvudsak från offentliga register. Vi använder även data som invånarna själva har lagt till. Du kan själv lägga till och ta bort mobilnummer.  Vi lämnar inte ut uppgifterna till någon annan. Vi använder inte sms för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Har du ingen mobiltelefon?

För närvarande kan vi inte skicka meddelande till fasta telefoner. Du kan välja att få information som e-post istället. Då ska du lägga till din e-postadress i vårt formulär längre ner på den här sidan.

Du kan lägga till fler mobilnummer

Sms-utskick är bra för dig som äger flera fastigheter eller har obemannade anläggningar eller om du vill få information om störningar hos till exempel äldre släktingar. Du kan få våra sms även om du:

  • har skyddat telefonnummer
  • har oregistrerat kontantkort
  • äger fritidshus i Växjö kommun, men är skriven i en annan kommun
  • använder en jobbtelefon som är registrerad på en annan ort.

Då behöver du anmäla ditt mobilnummer med formuläret längre ner på sidan.

Behöver jag registrera mitt mobilnummer för att få sms?

Nej, om ditt mobilnummer är nåbart på din adress så behöver du inte registrera dig. Du kan kontrollera det genom att slå upp din adress på valfri nummertjänst på internet. Får du ingen träff på ditt nummer kan du själv anmäla det till oss, använd vårt formulär längre ned på den här sidan.

Kan jag få e-post istället för sms?

Ja, du kan anmäla din e-postadress och få information om störningar som ett e-brev istället. Det gör du genom vårt formulär längre ned på den här sidan.

Informerar ni bara med sms?

ibland använder vi andra kanaler för att informera beroende på situationen, till exempel

  • kommunens webbplats www.vaxjo.se
  • skriftlig information i brevlådan
  • följ oss gärna på kommunens Facebooklänk till annan webbplats för ta del av information som kan vara bra att veta
  • via lokalradio.

Varför får jag inte sms från er?

Om det har varit en störning på dricksvatten i ditt område och du inte har fått sms från oss, kan det bero på att ditt mobilnummer inte finns registrerat på den fastigheten. Du kan då själv anmäla ditt mobilnummer till oss så att vi hittar det vid en ny händelse. Använd formuläret längre ned på den här sidan.

Hur kan jag kontrollera om mitt mobilnummer finns med i registret?

Enklast är att slå upp din adress på valfri nummertjänst på internet. Får du ingen träff på ditt mobilnummer kan det bero på att du har ett oregistrerat kontantkort eller en jobbtelefon som är registrerad på annan adress. Du kan då själv anmäla ditt mobilnummer till oss, använd formuläret längre ned på den här sidan.

Kan jag avanmäla mitt mobilnummer?

Ja, du kan avanmäla ett eller flera av dina eller familjens mobilnummer om du inte vill ha sms om störningar för vatten. Det gör du i vårt formulär längre ned på den här sidan.

Kan jag få sms till fler mobilnummer och för annan persons räkning?

Ja, du kan till exempel ta emot sms om störningar hos äldre släktingar. Även du som har skyddat nummer, jobbtelefon, oregistrerat kontantkort, äger fritidshus i kommunen eller obemannade anläggningar kan ta del av tjänsten. Mobilnummer till vårdpersonal och hemtjänst kan också registreras. Detta gör du själv genom att anmäla mobilnummer till oss, använd formuläret längre ned på den här sidan.

Kan jag få sms till en mobiltelefon som är registrerad i ett annat land?

Vi kan inte skicka sms till mobiltelefoner som är registrerade i utlandet. Men du kan anmäla din e-postadress och få information om störningar som ett e-brev istället. Det gör du genom vårt formulär längre ned på den här sidan.

Här kan du registrera eller avregistrera mobilnummer och e-postadress

Skriv ut
Senast uppdaterad: 4 december 2019
Bygga och bo