Så behandlas dina personuppgifter på omsorgsförvaltningen
Omsorgsnämnden är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas inom de verksamheter som nämnden ansvarar för. Här kan du läsa om hur personuppgifterna behandlas.
Med behandling av personuppgifter menas i princip allt som går att göra med personuppgifterna, till exempel att samla in, registrera och lagra. Personuppgifterna behandlas med stöd av den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Syftet med förordningen är bland annat att skydda privatpersoner så att deras personliga integritet inte kränks när personuppgifter används.
Personuppgift – en uppgift som identifierar dig
En personuppgift är en uppgift som identifierar dig som person. Det kan till exempel vara namn, adress, kontaktuppgifter eller personnummer.
Oftast hämtas personuppgifter in direkt från dig eller vårdnadshavare om det gäller barn, men ibland kan personuppgifter även hämtas in från någon annan myndighet eller verksamhet, till exempel via folkbokföringsregistret. Vi samlar däremot inte in fler personuppgifter än vad som krävs för att behandla ditt ärende. Dina personuppgifter sparas så länge de är relevanta för ditt ärende eller enligt gällande regler. Vissa uppgifter är vi skyldiga att arkivera enligt lag och kommunala bestämmelser.
Rättslig grund
Det krävs alltid en rättslig grund för att vi ska få behandla dina personuppgifter. Du har rätt att få information om vilken/vilka rättsliga grunder som används i dina aktuella ärenden.
Rätt till information om när och hur dina personuppgifter behandlas
Personuppgifterna kan komma att delas med andra myndigheter om vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU. Du har rätt till information om när och hur dina personuppgifter behandlas och i vissa fall även rätt att få dina uppgifter rättade, raderade eller begränsade. Rätten till begränsning och radering vid begäran är enligt GDPR begränsad och prövas i varje enskilt fall. Du har även rätt att begära information om vilka personuppgifter som vi har om dig, ett så kallat registerutdrag.
Adresserade utskick
Du kanske just har fått ett utskick adressera till dig i form av ett vykort eller brev från omsorgsförvaltningen. För att göra ett adresserat direktutskick behöver vi behandla och spara dina personuppgifter. Personuppgifterna som behandlas har hämtats från kommuninvånarregistret som innehåller information som kommer från Skatteverkets folkbokföring. Det rör sig endast om uppgifterna som varit nödvändiga för att utskicket ska komma fram till alla berörda folkbokförda personer i kommunen: ditt namn, ditt personnummer och din postadress.
Vi tillämpar alltid gällande personuppgiftslagstiftning när vi behandlar dina personuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling är uppgift av allmänt intresse.
Listan med namn och adresser delas med tryckeriet som skapar exempelvis vykort eller brev som används vid utskicket: listan sparas så länge som det behövs för att skicka vykorten och sen raderas den. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med andra parter, om vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Du har rätt till information om när och hur dina personuppgifter behandlas. Du har i vissa fall även rätt att få dina uppgifter rättade, raderade eller begränsade. Du har även rätt att begära information om vilka personuppgifter som behandlas om dig, ett så kallat registerutdrag.
Kontakt rörande personuppgiftshantering
Personuppgiftsansvarig för behandlingen är Växjö kommuns omsorgsnämnd, organisationsnummer 212000-0662, box 1222 351 12 Växjö. För att utöva dina rättigheter och exempelvis begära ett registerutdrag kan du vända dig till Växjö kommun genom att ringa 0470-410 00 Länk till annan webbplats. eller skicka e-post till info@vaxjo.se .
Växjö kommun har även ett dataskyddsombud som du kan vända dig till genom att ringa 0470-410 00 Länk till annan webbplats. eller skicka e-post till info@vaxjo.se .
Synpunkter på behandling av personuppgifter
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten (som tidigare hette Datainspektionen). Du kan komma i kontakt med Integritetsskyddsmyndigheten genom att ringa 08-657 61 00 eller skicka e-post till imy@imy.se. På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats https://www.imy.se Länk till annan webbplats. hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.