Resvaneundersökning 2025

Resvaneundersökningen visar hur invånarna i Växjö kommun reser, vilka färdmedel som används och vilka faktorer som påverkar valet. Resultatet pekar på ökat bilåkande vid kortare resor, något minskat resande med cykel och till fots. Däremot har resandet med kollektivtrafik ökat. Den visar trender som ökat bilåkande vid kortare resor samt minskat resande till fots och med cykel. Däremot har användning av kollektivtrafik ökat.

Över 12 000 personer i åldrarna 15-95 år har besvarat frågor om sina resvanor och rapporten blev klar i oktober 2025. Senaste jämförbara resvaneundersökning gjordes 2012.

Resultatet blir ett viktigt underlag 

Syftet med resvaneundersökningen är att kartlägga hur invånarna reser i vardagen och hur resvanor förändras över tid. Resultatet används för kommunens planering av trafik, kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar.
 
Undersökningen är också ett viktigt stöd i arbetet för ett klimatneutralt Växjö. Transporter står för största delen av kommunens koldioxidutsläpp (98 procent), varav personbilar utgör 56 procent. Genom att förstå resvanor kan kommunen fatta beslut som främjar hållbara transporter och bidrar till målet om ett fossilbränslefritt och klimatneutralt Växjö senast 2030.

Så reser vi i Växjö kommun 2025

57 procent av resorna sker inom Växjö stad, 15 procent inom kommunen och 28 procent går till andra kommuner. Bil är det vanligaste färdmedlet och har ökat med 1 procent sedan 2012, medan kortare bilresor har ökat med 9 procent. Fler väljer nu kollektivtrafiken (+3 procent), medan cykelresor har minskat något (−1 procent).

Över hälften av invånarna vill att cykel- och kollektivtrafik prioriteras framför bil, och en fjärdedel vill ändra sitt bilbeteende.

  • 62 procent av alla resor görs med bil, 18 procent med cykel, 11 procent till fots, 9 procent åker kollektivt.
  • 57 procent av kortare resor (1-5 km) sker med bil.
  • 32 procent använder bil för de flesta resor och planerar inte att ändra beteende.
  • 24 procent vill minska sin bilanvändning.
  • 60 procent anser att cykel & kollektivtrafik ska prioriteras framför bilen.

Små skillnader mellan könen men större mellan åldrarna 


Ungdomar (15–19 år):

Reser mest med kollektivtrafik av alla åldersgrupper.

Unga vuxna (20–25 år):

Använder kollektivtrafik oftare än vuxna, men mer sällan än ungdomar.

Vuxna (26–64 år):

Använder mest bil. Kollektivtrafik används i viss utsträckning, men inte lika ofta som bland yngre.

Äldre (65–85 år):

Använder bilen mest av alla grupper och kollektivtrafik minst.

Det finns inga stora skillnader mellan könen, men kvinnor reser något mer med kollektivtrafik, cykel och till fots än män.

Hur reslängden påverkar valet av färdmedel

Hur vi reser beror ofta på avståndet. Vid korta resor upp till 1 kilometer går 35 procent till fots, 22 procent cyklar och 36 procent använder bil. För resor mellan 1 och 5 kilometer kör mer än hälften bil, medan drygt en fjärdedel cyklar.

Vid resor över 5 kilometer dominerar bilen, men andelen kollektivtrafik ökar med längre avstånd. För resor längre än 50 kilometer sker 22 procent av resorna med kollektivtrafik.

Diagram som visar hur färdsätt förändras med avstånd. Gång och cykel dominerar vid korta resor, bilen vid medellånga resor och kollektivtrafiken ökar vid längre avstånd.

Tillgång till fordon och orsak till resval 

  • Bil: 87 procent av hushållen har minst en bil, nästan var tredje har fler än en.
  • Cykel: 72 procent har tillgång till cykel och 18 procent har tillgång till elcykel.
  • Bilpool: Endast 10 procent är intresserade, medan 73 procent inte vill delta.

De vanligaste anledningarna till att välja kollektivtrafik är att man saknar bil eller körkort (43 procent), att det är mer miljövänligt (33 procent) samt att man slipper leta parkering (31 procent). De främsta skälen till att avstå är att man föredrar att använda bil (29 procent), cykel eller promenad (26 procent) samt kostnaden (24 procent).

Upplevelse av trafikmiljön och servicen

Trafikmiljön upplevs i stort som säker, men nästan 25 procent känner sig osäkra när de cyklar. Mer än hälften (51 procent) anser att parkeringsmöjligheterna är otillräckliga.

Endast 60 procent tycker att information vid förseningar och driftstopp är tillfredsställande.

Så tycker invånarna om kollektivtrafiken

  • 60 procent tycker att kollektivtrafiken bör prioriteras framför bil. 54 procent tycker detsamma när det gäller cykel.
  • Kvinnor är mer positiva till kollektivtrafik än män. 
  • De flesta uppskattar kollektivtrafiken och anger miljöperspektiv, trygghet och närhet till hållplatser som anledningar till detta. De som inte uppskattar kollektivtrafik har tidsbesparing, användbarhet och prisvärdhet som skäl.

Så gick undersökningen till

Resvaneundersökningen bygger på Kollektivtrafikbarometern och genomfördes mellan juni 2024 och maj 2025 med webbenkäter och telefonintervjuer.

Urvalet består av slumpmässigt utvalda personer 15-95 år i kommunen. Totalt har 12 291 personer svarat. Undersökningen blev klar i oktober 2025.

Undersökningen omfattar frågor om resvanor, tillgång till fordon, service, information och resedagboksdata.

Senast uppdaterad: 6 november 2025