Trafikutbildning på schemat
Trafikundervisning i skolan behöver bli en naturlig del av lärandet för hållbar utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över hur trafikens utformning och funktion påverkar vår hälsa, miljö och säkerhet. För att detta ska bli verklighet krävs att trafikundervisningen är både regelbunden och långsiktig.
Två utbildningar för årskurs 4 och 5
Växjö kommun erbjuder idag två trafikutbildningar för elever i årskurs 4 och 5 i de kommunala skolorna. Det hela började som ett projekt 2019 och har sedan dess
utvecklats till en återkommande satsning.
Årskurs 4 – Praktisk cykelträning med NTF (Nationella trafiksäkerhetsförbundet)
I årskurs 4 deltar eleverna i utbildningen ”Välj cykeln” som genomförs av NTF.
Utbildningen kombinerar trafikkunskap med praktiska cykelövningar och sker vid tre stationer:
1. Teknikbana – Här tränar eleverna balans och cykelkontroll genom olika uppgifter.
2. Cykling i trafikmiljö – Eleverna övar på att ge tecken, uppmärksamhet och
placera sig rätt i trafiken.
3. Trafikkryss – Eleverna får lösa ett frågeformulär med 15 frågor om vägmärken och
andra viktiga trafikfrågor för cyklister.
Att ha trafiklektioner utomhus på detta sätt är ett pedagogiskt och engagerande sätt att ge eleverna en positiv inställning till trafikkunskap.
Årskurs 5 – Trafiksmart lärande med VR-teknik som leds av BLIR Kommunikation
I årskurs 5 får eleverna ta del av utbildningen "VR i trafiken". Med hjälp av 360-film, VR-glasögon och en specialutvecklad app får eleverna uppleva trafiksituationer ur ett nytt perspektiv. De kan bland annat se hur de själva uppfattas av andra trafikanter – något som annars är svårt att förstå.
Växjö kommun är först i landet med att använda VR-teknik i trafikundervisning för barn
och unga. Det är ett innovativt sätt att öka förståelsen för trafiksäkerhet och främja ett tryggt beteende i trafiken.