Så här arbetar vi på Gustavslundskolan
Ledarskap i klassrummet - för ökad trygghet, studiero och god undervisning
På Gustavslundskolan arbetar vi ständigt med att stärka ledarskapet i klassrummet för att därigenom skapa trygghet och studiero för våra elever samt för att öka tillgången till god undervisning.
Ett tydligt ledarskap på alla nivåer skapar möjlighet att erbjuda tillitsfulla lärmiljöer och strukturerad undervisning och därigenom skapa förutsättningar för eleverna att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt.
Pedagoger som bedriver ett effektivt ledarskap skapar ett tryggt och hälsofrämjande klimat i skolan samtidigt som de skapar goda förutsättningar för demokratisk fostran och goda skolprestationer.
För att möjliggöra ett stärkt ledarskap och skapa tydlighet och förutsägbarhet för eleverna utgår all undervisning på Gustavslundskolan från en gemensam undervisningsstruktur. En tydlig undervisningsstruktur med koppling till läroplan och kunskapsmål leder till ett ökat engagemang och nyfikenhet och skapar ökade möjligheter till delaktighet och inflytande i klassrummet. Allt detta är faktorer som verkar positivt på inlärning och trivsel.
Hälsa och rörelse
På Gustavslundskolan satsar vi på ökad motion och rörelse. Samtliga elever på skolan har extra schemalagda rörelsepass. Årskurs 4-6 har två extra rörelsepass, så kallade Pulspass i schemat. Vi tror att vi genom genom ökad rörelse förbättrar elevernas förutsättningar för kunskapsutveckling samtidigt som vi bedriver en hälsofrämjande insats genom att förbättra elevernas kondition och allmänhälsa.
Relaterade dokument
Kontakter
-
Gustavslundskolan
Expedition
Besöksadress
Paradvägen 6, Växjö
Postadress
Växjö kommun
Gustavslundskola
Box 1222, 351 12 Växjö