Fiska
Du kan fiska
i många sjöar i Växjö kommun.
Växjösjön är en av sjöarna
som du kan fiska i.
Det finns några farliga ämnen
som heter PFAS i fiskar som lever
i Växjösjön, Trummen,
Södra Bergundasjön och Norra Bergundasjön.
Därför ska man inte
äta fisk från de sjöarna så ofta.
Inte mer än tre gånger varje år.
För att få fiska måste du
köpa ett fiskekort.
Om du är under 18 år
får du fiska gratis.
Du köper fiskekort på Länk till annan webbplats.ifiske.se Länk till annan webbplats.
Du kan ringa eller mejla till turistinformation
Telefon: 0470-43400
E-post: info@vaxjo.se
Senast uppdaterad: 10 mars 2023