Kommunens roll och ansvar i kris och krig

Som kommun har vi ansvar för att vara rustade inför samhällsstörningar. Vid en kris ska vi hålla igång samhällsviktiga verksamheter, vidta nödvändiga åtgärder, ge tydlig information till allmänheten och samverka med andra aktörer.

Varje nämnd har en plan för hur de ska hantera samhälls­störningar och genomför regelbundet utbildningar och övningar, för både kommunanställda och förtroendevalda. Vi samverkar dessutom kontinuerligt med andra aktörer för att samordna arbetet inför eventuella samhälls­störningar.

Våra samhällsviktiga verksamheter

Som kommun ansvarar vi för många verksamheter som alltid behöver fungera för att samhället ska fungera, även under en samhällsstörning. De verksamheterna kallas samhällsviktiga. Exempel på samhällsviktig verksamhet Länk till annan webbplats. är särskilda boenden, vattenreningsverk och skolor.

Så arbetar vi med förberedelser

Varje mandatperiod analyserar kommunen vilka samhällsstörningar som skulle kunna inträffa i vårt geografiska område. Därefter analyserar vi hur det skulle påverka kommunens verksamhet. Det kallas risk- och sårbarhetsanalys. Utifrån den tar kommunen fram styrdokument som anger hur vi ska arbeta

Så här styrs Växjö kommun vid en störning

Varje nämnd ansvarar så långt som möjligt för att hantera störningen med ordinarie organisation. Till hjälp finns funktionen Tjänsteman i beredskap (TiB) i tjänst dygnet runt, året om. Vi har också ett antal grupperingar som vi kan aktivera vid behov.

Krisledningsnämnd

Kommunstyrelsens ordförande kan aktivera krisledningsnämnden när:

  • en händelse berör många verksamheter och våra ordinarie resurser inte räcker till
  • vi behöver snabba beslut och samordning.

Krisledningsnämnden kan ha det övergripande ansvaret för kommunens ledning och krishantering vid en samhällsstörning i fredstid. Krisledningsnämnden kan besluta om att ta över hela eller delar av andra nämnders verksamhetsområde.

Grupperingar vid kris inom tjänstemannaorganisationen

Krisledningsorganisation

Varje förvaltning har en egen krisledningsorganisation som hanterar olika störningar. Det finns även en central krisledningsorganisation som vi aktiverar vid behov.

Centralt ledningsstöd

Kommunchefens ledningsstöd som är organiserat som en stab. I staben finns kommunanställda som förser kommunchefen med beslutsunderlag. Staben följer funktioner och roller enligt rekommendation från MSB.

Tjänsteman i beredskap (TiB)

Tjänsteman i beredskap är den person som vanligtvis tar emot information om en krissituation i fredstid utanför ordinarie arbetstid. Personen inleder krisarbetet och kopplar in de personer som behövs för att hantera situationen. Hos oss turas ett antal tjänstemän om att vara TiB.

Om den ordinarie organisationen inte räcker till kan vi aktivera andra grupperingar inom kommunen

Senast uppdaterad: 18 september 2025